Direktlänk till inlägg 11 september 2016

Himlen är alltid högre - Jonas Moström

Av bockeriorat - 11 september 2016 16:11

 


Himlen är alltid högre - Jonas Moström

Uppläsare: Marie Richardson

Lyssningstid: 8h 31min

Del 1 i serien om Nathalie Svensson


Nathalie Svensson är läkare och är expert på psykopater och hur de fungerar. Hon har ett mycket bra liv nu, men har mycket tungt i bagaget. När Rickard, en man hon har dejtat, blir mördad framför hennes ögon och lämnas att dö i en fontän, slungas hon dock tillbaka till sitt mörka förflutna. För tio år sedan dog hennes man på exakt samma vis.


Tiden direkt efter mordet mådde Nathalie så dåligt att hon inte riktigt kunde fungera normalt. Hennes före detta make var journalist och hans gamla filofax och hans manus till kommanade artiklar ligger bortstädade i kartonger som Nathalie inte har orkat ta itu med.


Nathalie tror att de båda morden har en koppling till varandra och hon märker snabbt att en mycket känd svensk skådespelare har varit i kontakt med båda de mördade männen.  Rickard, som var skådespelare, konkurrerade med denne om den stora rollen som Gustav den tredje i en teateruppsättning. Och hennes man hade kort innan mordet publicerat en negativ recension i tidningen och till och med blivit attackerad av den arge skådisen på grund utav den.


Kan Nathalie hitta tillräckligt med bevis för att sätta dit den store skådespelaren för dåden?


Det här är en väldigt spännande deckare och jag måste säga att den blir ytterligare tre snäpp intressantare eftersom att den till stora delar utspelas i min hemstad, Uppsala. Det är så häftigt att man känner igen sig på platserna som beskrivs, man vet hur det ser ut på stället och man vet hur det fungerar i studentlivet här i Uppsala. Jag kommer att läsa de övriga böckerna i serien också och det ser jag mycket fram emot!


Dock måste jag säga att den här boken påminner väldigt mycket om Grebe Träffs bok Innan du dog. Ibland var jag tvungen att tänka till så att jag kom på rätt spår och inte blandade ihop böckerna/ intrigerna med varandra.


Jag har även läst mycket på senare tid om kvinnors kroppar, hur de jämt ska kommenteras och hur många (nästan alla) kvinnor känner att deras kroppar inte är tillräckligt fina och att man har komplex för åtminstone någonting. Kanske var det på grund utav det som jag hajade till över Moströms sätt att beskriva huvudpersonens kropp samt hennes egna resonemang om sin kropp. De kändes inte helt rätt, tyckte jag. Jag har svårt att se att en kvinna tänker om sin kropp så som Nathalie Svensson gör när on beskriver den.


Marie Richardson är sen tidigare en av mina favorituppläsare och hon gör ett bra jobb när hon läser in även den här boken.


Lyssna på storytel, adlibris eller bokus.

Läs på adlibris eller bokus. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards