Direktlänk till inlägg 28 augusti 2016

Sekten som återuppstod - Mariette Lindstein

Av bockeriorat - 28 augusti 2016 09:45

 


Sekten som återuppstod - Mariette Lindstein

Uppläsare: Gunilla Leining

Lyssningstid: 10h 44min

Del 2 i serien om Sofia Bauman/ ViaTerra


Den lycka som man så väl unnade Sofia Bauman efter att ha lyckats bryta sig fri från den obehagliga sekten ViaTerra ute på Dimön, infinner sig nte riktigt på det viset som Sofia (och vi läsare) hade hoppats. Sektledaren Frans Oswald lyckas manipulera alla i rättssalen under rättegången och får ett larvigt straff för alla de brott som han har begått.

Sofia drabbas hela tiden för saker som Oswald har kokat ihop för att jävlas med Sofia. Han vet precis vad han ska göra för att lyckas såra, förlöjliga och skada henne på bästa sätt.


När det inte fungerar längre beslutar sig Sofia för att starta om och lämnar Sverige för San Francisco. Där kan hon slappna av, ingen vet var hon är, hon kan börja om från början och här kan inte Oswalds hejdukar längre nå och skada henne.


Vi får veta mer om Frans Oswalds bakgrund och historia i den här boken och det är fruktansvärt att höra om människors fruktansvärda ondska. Frans Oswald är helt klart en av de allra mest obehagliga karaktärer som jag har kommit i kontakt med. Att så manipulativa, psykopatiska sadistiska narcissister finns och kan gå runt i vårt samhälle är fruktansvärt att ta in.

Att det finns ett sådant oerhört hat mot kvinnor. Jag blir helt mörkrädd.

Och hur de lyckas knäcka kvinnornas självförtroende så totalt att de måste ändra sig och intala sig att de förtjänar hur de behandlas för att överleva. Att de förstår att det inte finns en chans att ta sig ifrån sin plågoande, ingen annan vill ha dem, ingen annan kommer att vilja se dem eller tro på dem.


I fortsättningen på Sekten på Dimön får vi veta mer om vad som händer Sofia och Oswald efter att Sofia lyckats fly. Bevisligen är det inte lätt att ta sig från en sekt även om man inte längre är på plats.


Det här är en riktigt jobbig, men samtidigt spännande bok att lyssna på. Den passar oerhört väl in i samtiden där det har börjat debatteras om domar (eller snarare brist på domar) för människor som begår våldtäkter och/eller sexuella övergrepp. Att de ofta får höra att de har varit med på det, att de inte skulle ha druckit så mycket, att de hade utmanande kläder eller andra floskler där de svart på vitt får höra att de själva är orsaken till att de blivit utsatta. Det gör mig så arg! Så klart att inga vill anmäla om man först måste utstå en jobbig rättegång för att sedan även få förklarat att de borde ha gjort annorlunda och att de själva bär skulden. Det här måste ändras! Jag undrar hur de som dömer i dessa fall kan stå ut med sig själva och om de överhuvudtaget har någon slagt förståelse för andra människor? Har de (om de är män) några kvinnor i sitt liv som de skulle vilja se behandlade på samma sätt? 


Många tankar och känslor väcker den här boken och jag håller tummarna för att det kommer en fortsättning där vi får följa Sofias vidare liv. 


Boken är välskriven och det är svårt att släppa den. Jag ville helst läsa den i ett streck.


Gunilla Leining läser även den här boken i serien och som vanligt läser hon bra. Det enda jag kan klaga på är uttalet av Palo Alto. Jag antar att hon inte har sett tv-serien Felicity...


Lyssna på storytel, adlibris eller bokus.

Läs på adlibris eller bokus


 
 
Mariette Lindstein

Mariette Lindstein

29 augusti 2016 11:48

Tack för en sådan fin recension som tog andan ur mig! Du har förstått allt.Jag skrev egentligen bok ett för ungdomarna, bok två för kvinnorna och bok 3 för barnen. Precis! Den här boken är för kvinnorna som förnedras. Som ingen tror på. Som inte får någon upprättelse. Som inte har någon att vända sig till. För alla som går igenom helvetes kval för att en psykopat vägrar att släppa järngreppet om dem. För människor vars frihet stulits från dem för att de helt enkelt var för ärliga och frispråkiga. Way to go!

http://www.mlindstein.com

bockeriorat

31 augusti 2016 10:18

Vad roligt att du tog dig tid att läsa och kommentara, det gjorde mig jätteglad.
Ännu roligare att du gillade det jag skrev!

Jag ser fram emot att läsa del 3.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards