Direktlänk till inlägg 20 augusti 2016

Svarthuset - Peter May

Av bockeriorat - 20 augusti 2016 07:28

 


Svarthuset - Peter May

Uppläsare: Mats Eklund

Lyssningstid: 13h 59min

Del 1 i Isle of Lewis trilogin


När Fin McLeoud återvänder till sitt arbete som  polis i Glasgow efter att ha varit med om en stor tragedi, sätts återigen hans tillvaro i gungning. Hans chef kräver att antingen säger han upp sig, eller så beger han sig genast iväg till den lilla ön Isle of Lewis i ytre Hebriderna. Ett mord har nämligen uppdagats där och många av detaljerna i det fallet tangerar ett fall som FIn arbetat med.

Fin har inte mycket till val annat än att bege sig tillbaka till sin lilla hemby på Isle of Lewis,  där han inte har varit på arton år och som han hoppades aldrig skulle behöva återvända till.


Väl tillbaka på ön måste Fin jobba med att alla minnen från hans barndom kommer tillbaka till honom, träffa människor som han inte träffat på länge och samtidigt har han sin egen personliga tragedi att brottas med. 


Tillsammans med morddramat tecknas bilden av Fins barn- och ungdomstid på den vindpinade avlägsna ön och sakta men säkert får vi veta varför Fin har varit så mån att aldrig återvända till sin hemö.


Det här är en deckare, men till skillnad från andra deckare där polisens arbete varvas med fakta om dennes privatliv, är det nästan så att deckarspåret kommer i skymundan och polisens liv och historia är i centrum. Boken är upplagd som att alla saker i Fins historia behandlas som en deckare, där man får små ledtrådar här och var och till slut får man veta det är som egentligen har hänt.


Jag har även lärt mig mycket att lyssna på den här boken. Till exempel spelar Gugafågeljakten, som är en brutal form av jakt som är synnerligen osmaklig  och den hemska resan ut på jakten skildras som ett mandomsprov där agnarna skils från vetet bland de äldre pojkarna på Isle of Lewis. 


Det här är  en mycket obehaglig bok där jag ofta har mycket svårt att hitta sympati för huvudpersonen. Många av de skaerna han har gjort i sitt liv gör mig riktigt förbannad på honom. Även attityden om Boys will be boys och hur de behandlar kvinnor och även varandra gör även det att jag blir arg.


Trots detta är boken mycket spännande och det är häftigt med en bok som utspelar sig på ställen som man inte själv känner till någonting om, utan man får prova på någonting nytt.


Jag kommer att ge mig på de övriga böckerna också lite längre fram.


Jag tror inte att jag har lyssnat på Mats Eklund tidigare, men jag gillade hans sätt att läsa och han har en behaglig röst.


Lyssna på: stotytel, adlibris eller bokus.

Läs på: adlibris eller bokus. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards