Direktlänk till inlägg 14 augusti 2016

Eugen Kallmans ögon - Håkan Nesser

Av bockeriorat - 14 augusti 2016 08:24

 


Eugen Kallmans ögon - Håkan Nesser

Uppläsare: Tomas Bolme och Anna Maria Käll

Lyssningstid: 17h 9 min


Efter att ha förlorat sin hustru och dotter låter sig Leon Berger lockas att byta miljö från Stockholm  till norrländska K av sin gamla studiekamrat Ludmilla. Berger själv arbetar som lärare, medan Ludmila gått vidare och utbildat sig till kurator.


Väl framme på Bergtunaskolan visar det sig att Leon Berger ska ta över den legendariske läraren Eugen Kallmans tjänst, efter att denne hastigt avlidit. Kallman själv hade inte haft någon känsla av att inte kommit tillbaka till skolan efter sommarlovet, så han hade varken städat eller röjt undan efter sig på arbetsplatsen. Därför kommer Kallmans dagböcker skrivna i enkla skrivböcker, med så märkligt innehåll att Leon Berger inte vet om han ska ta det för fiktion eller verklighet att hamna bland Leon Bergers tillhörigheter.  


Boken utspelar sig i Svergige under 1995 och såväl K som resten av Sverige genomsytas av främlinhsfientlighet, skinnskallar och framgångar för Ian Wachtmeisters och Bert Karlssons parti Ny demokrati.


Mycket är sig likt i skolans värld och Leon Berger kommer väl till rätta i K.  I hans nia går Andrea som är oerhört lik hans dotter som han har förlorat. Andrea är också en viktig karaktär i boken och hon får lära sig en hel del om sin bakgrund.

K verkar på ytan vara lugnt och stillsamt. men det är inte bara märkliga lärare som dessutom dör under märkliga  omständigheer som sticker ut. I samhällets historia finns även en insomnad sekt med en märklig sektledare, tonårsbekymmer och även av elever och personal på skolan med utländsk bakgrund som får brev med hotfullt innehåll.


Leon Berger har mycket att stå i när han försöker förstå sig på allting i K i allmänhet och Eugen Kallman och vad som hände honom i synnerhet.


I vanliga fall brukar K i Håkan Nessers världsbild vara hans barndomsstad Kumla, men så inte i det här fallet. Det norrländska K har säkerligen drag av hans hemstad och jag hittar även många bitar av Uppsala, där Nesser bodde och arbetade under en längre tid.  Östra Ågatan, Bellis Blomsterhandel och Lundequistiska bokhandeln för att nämna några saker har fått litterärt flytta till K från Uppsala i den här boken. 


Jag gillar den här boken väldigt mycket. Jag känner igen mig väldigt väl i skildringen av arbetet som lärare och alla intriger mellan lärare och elever och företeelser som förekommer på skolor. 

Som vanligt har Nesser ett mycket lättlyssnat och engagerande språk och det är svårt att sluta lyssna, jag vill hela tiden få reda på vad det är som egentligen har hänt.


Förra året var jag besviken på Nessers Elva dagar i Berlin, men längtade efter nästa bok av Nesser och här är den. Tillbaka i det mer renodlade deckargenren även om mänskliga relationer är minst lika viktiga och intressanta.


Nesser knyter ihop boken snyggt och det är svårt att förstå var han är på väg någonstans fram tills precis på slutet.


Jag är dock mycket besviken på att Nesser inte själv läser in boken. Jag tycker att han är en skicklig inläsare och behaglig att lyssna till, så jag hade mycket hellre lyssnat på honom!


Här har de valt att ha två inläsare; Tomas Bolme och Anna Maria Käll, vilka båda är mycket duktiga inläsare och även här är bra, MEN det vore mer logiskt att i så fall ha olika inläsare till samtliga personer och inte som här; att Käll läser de kvinnliga och Bolme de manliga, för i början trodde jag att det bara var två karaktärer som berättade, vilket det inte var. Det var förvirrande till en början tycker jag!


Den här boken rekommenderar jag till alla som gillar Nessers böcker, i synnerhet Van Veeteren - och Barbarottiböckerna OCH alla som jobbar/ jobbat i skolans värld. Hög igenkänningsfaktor! 

 

Lyssna på: Storytel, Adlibris eller Bokus

 

Läs på Adlibris eller Bokus



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards