Alla inlägg under augusti 2016

Av bockeriorat - 31 augusti 2016 11:15


 

 

Ödesgudinnan på Salong D'Amour - Anna Jansson

Uppläsare: Anne-Li Norberg

Lyssningstid: 9h 50min

Del 1 i serien om Angelika Lagermark

 

 

Angelika Lagermark driver sin egen frisörsalong i Visby. Dock är det inte vara en vanlig frisersalong utan Angelika arbetar hårt för att para ihop kunder som hon tyckar passa för varandra med olika, mer eller mindre smidiga grepp . Och nog har hon en talang för att vara äktenskapsmäklerska.

Som hjälp på salongen har hon unge Ricky som hon har förbarmat sig över eftersom hans mamma har gett upp hoppet om att någonsin få ordning på honom. Det är ett stort projekt som Angelika tar på största allvar.

 

Angelika tror mycket, precis som titeln antyder, på ödet. Och det kan vara skönt att inte behöva vara ansvarig för att ta för sig och göra saker eftersom att allting redan är bestämt. Det kan dock bli tungt när det plötsligt börjar hända dåliga saker i ens liv.

 

Det som börjat med att Angelika är frisör, äktenskapsmäklerska och "mamma" till Ricky slutar med att hon även måste försöka nysta upp vem det är som vill henne illa och uppepå allting försöka att hitta en man som kan passa henne.

 

Det här är den första boken av Anna Jansson som inte är en deckare, även om det finns en del "hemligheter" som måste lösas även i den här boken. Det fungerar mycket bra! Jag gillar den humoristiska rösten i boken, jag gillar de skruvade karaktärerna och till stora delar gillar jag även handlingen! Som vanligt är språket bra och lättlyssnat. Jag kommer att lyssna på fortsättningen snarast.

 

Det här är första gången som jag lyssnar på Anne-Li Norgberg, men jag tycker att hon gjorde ett bra jobb.

 

Lyssna på: storytel, adlibris eller bokus.

Läs på adlibris eller bokus. 

Av bockeriorat - 28 augusti 2016 09:45

 


Sekten som återuppstod - Mariette Lindstein

Uppläsare: Gunilla Leining

Lyssningstid: 10h 44min

Del 2 i serien om Sofia Bauman/ ViaTerra


Den lycka som man så väl unnade Sofia Bauman efter att ha lyckats bryta sig fri från den obehagliga sekten ViaTerra ute på Dimön, infinner sig nte riktigt på det viset som Sofia (och vi läsare) hade hoppats. Sektledaren Frans Oswald lyckas manipulera alla i rättssalen under rättegången och får ett larvigt straff för alla de brott som han har begått.

Sofia drabbas hela tiden för saker som Oswald har kokat ihop för att jävlas med Sofia. Han vet precis vad han ska göra för att lyckas såra, förlöjliga och skada henne på bästa sätt.


När det inte fungerar längre beslutar sig Sofia för att starta om och lämnar Sverige för San Francisco. Där kan hon slappna av, ingen vet var hon är, hon kan börja om från början och här kan inte Oswalds hejdukar längre nå och skada henne.


Vi får veta mer om Frans Oswalds bakgrund och historia i den här boken och det är fruktansvärt att höra om människors fruktansvärda ondska. Frans Oswald är helt klart en av de allra mest obehagliga karaktärer som jag har kommit i kontakt med. Att så manipulativa, psykopatiska sadistiska narcissister finns och kan gå runt i vårt samhälle är fruktansvärt att ta in.

Att det finns ett sådant oerhört hat mot kvinnor. Jag blir helt mörkrädd.

Och hur de lyckas knäcka kvinnornas självförtroende så totalt att de måste ändra sig och intala sig att de förtjänar hur de behandlas för att överleva. Att de förstår att det inte finns en chans att ta sig ifrån sin plågoande, ingen annan vill ha dem, ingen annan kommer att vilja se dem eller tro på dem.


I fortsättningen på Sekten på Dimön får vi veta mer om vad som händer Sofia och Oswald efter att Sofia lyckats fly. Bevisligen är det inte lätt att ta sig från en sekt även om man inte längre är på plats.


Det här är en riktigt jobbig, men samtidigt spännande bok att lyssna på. Den passar oerhört väl in i samtiden där det har börjat debatteras om domar (eller snarare brist på domar) för människor som begår våldtäkter och/eller sexuella övergrepp. Att de ofta får höra att de har varit med på det, att de inte skulle ha druckit så mycket, att de hade utmanande kläder eller andra floskler där de svart på vitt får höra att de själva är orsaken till att de blivit utsatta. Det gör mig så arg! Så klart att inga vill anmäla om man först måste utstå en jobbig rättegång för att sedan även få förklarat att de borde ha gjort annorlunda och att de själva bär skulden. Det här måste ändras! Jag undrar hur de som dömer i dessa fall kan stå ut med sig själva och om de överhuvudtaget har någon slagt förståelse för andra människor? Har de (om de är män) några kvinnor i sitt liv som de skulle vilja se behandlade på samma sätt? 


Många tankar och känslor väcker den här boken och jag håller tummarna för att det kommer en fortsättning där vi får följa Sofias vidare liv. 


Boken är välskriven och det är svårt att släppa den. Jag ville helst läsa den i ett streck.


Gunilla Leining läser även den här boken i serien och som vanligt läser hon bra. Det enda jag kan klaga på är uttalet av Palo Alto. Jag antar att hon inte har sett tv-serien Felicity...


Lyssna på storytel, adlibris eller bokus.

Läs på adlibris eller bokus


Av bockeriorat - 28 augusti 2016 09:00

 

Välkommen hem - Ninni Schulman

Uppläsare: Angela Kovacs

Lyssningstid: 14h 8min

Del 5 i Hagforsserien


En klassåterträff väcker ofta blandade reaktioner, likaså för Magdalena Hansson, journalist i hemstaden Hagfors. Hade hon inte fått tillfälle att göra en öppenhjärtig intervju med klassens, numera, dokusåpakändis Jack, hade hon nog hellre tackat nej.

Att göra om samma fest som de hade i början i 9:an med lekar, övernattning och samtal med gamla klasskompisar känns inte särskilt lockande. Speciellt inte eftersom hon den här helgen annars hade sin man Petter för sig själv, när hennes son är i Sockholm och Petters tvillingtjejer är borta på läger.


Endast en tredjedel av de gamla klasskamraterna har tackat ja till festen och precis som det brukar vara faller personerna tillbaka in i sina roller som de hade när de gick i skolan; coola gänget, töntarna, de mobbade.  Som om alla år ifrån varandra inte alls spelat någon roll. Och när även alkohol är med i bilden uppstår det en del pinsamma och jobbiga situationer.  Men till skillnad från andra klassåterträffar slutar den här på ett oerhört tregiskt vis.


Det här är den femte delen i serien om Magdalena Hansson och hennes vänner och familj samt kollegorna Christer och Petra på Hagforspolisen. Precis som i de tidigare böckerna tycker jag att Schulman lyckas väl med att beskriva karaktärerna i sina böcker. De känns verkliga, trovärdiga och det är lätt att fatta sympati för dem.

Vi presenteras ingående för de nytillkomna figurerna i den här boken, men jag skulle önska lite mer tillbakablick på de "gamla goda figurerna", det var ett tag sen jag läste den senaste boken och det är lätt att glömma bort hur det slutade i den förra boken.


Välkommen hem är mycket spännande och jag gillar oerhört mycket de delar av boken som handlar om 80-talet och företeelserna som var vanliga då. Jag känner igen ALLT. Speciellt när en OKEJ-tidning beskrivs, jag känner igen den och har själv bläddrat i samma nummer av tidningen.


Temat i boken, som jag läst en hel del av på senaste tid,  är vidrigt och jobbigt att höra om.


Det är konstigt att inte Ninni Schulmans böcker har filmatiserats ännu, men jag antar att det kommer att ske förr eller senare. Jag ser fram emot såväl det som nästa bok i serien.


Övriga böcker i serien: 

Flickan med snö i håret

Pojken som slutade gråta

Svara om du hör mig.

Vår egen lilla hemlighet


Läs dem i ordning så att du får lära känna karaktärerna och deras utveckling! Alla finns på storytel.


Angela Kovacs läser den här boken och hon gör det bra! 


Lyssna på storytel, adlibris eller bokus.

Läs på adlibris eller bokus. 

Av bockeriorat - 20 augusti 2016 07:28

 


Svarthuset - Peter May

Uppläsare: Mats Eklund

Lyssningstid: 13h 59min

Del 1 i Isle of Lewis trilogin


När Fin McLeoud återvänder till sitt arbete som  polis i Glasgow efter att ha varit med om en stor tragedi, sätts återigen hans tillvaro i gungning. Hans chef kräver att antingen säger han upp sig, eller så beger han sig genast iväg till den lilla ön Isle of Lewis i ytre Hebriderna. Ett mord har nämligen uppdagats där och många av detaljerna i det fallet tangerar ett fall som FIn arbetat med.

Fin har inte mycket till val annat än att bege sig tillbaka till sin lilla hemby på Isle of Lewis,  där han inte har varit på arton år och som han hoppades aldrig skulle behöva återvända till.


Väl tillbaka på ön måste Fin jobba med att alla minnen från hans barndom kommer tillbaka till honom, träffa människor som han inte träffat på länge och samtidigt har han sin egen personliga tragedi att brottas med. 


Tillsammans med morddramat tecknas bilden av Fins barn- och ungdomstid på den vindpinade avlägsna ön och sakta men säkert får vi veta varför Fin har varit så mån att aldrig återvända till sin hemö.


Det här är en deckare, men till skillnad från andra deckare där polisens arbete varvas med fakta om dennes privatliv, är det nästan så att deckarspåret kommer i skymundan och polisens liv och historia är i centrum. Boken är upplagd som att alla saker i Fins historia behandlas som en deckare, där man får små ledtrådar här och var och till slut får man veta det är som egentligen har hänt.


Jag har även lärt mig mycket att lyssna på den här boken. Till exempel spelar Gugafågeljakten, som är en brutal form av jakt som är synnerligen osmaklig  och den hemska resan ut på jakten skildras som ett mandomsprov där agnarna skils från vetet bland de äldre pojkarna på Isle of Lewis. 


Det här är  en mycket obehaglig bok där jag ofta har mycket svårt att hitta sympati för huvudpersonen. Många av de skaerna han har gjort i sitt liv gör mig riktigt förbannad på honom. Även attityden om Boys will be boys och hur de behandlar kvinnor och även varandra gör även det att jag blir arg.


Trots detta är boken mycket spännande och det är häftigt med en bok som utspelar sig på ställen som man inte själv känner till någonting om, utan man får prova på någonting nytt.


Jag kommer att ge mig på de övriga böckerna också lite längre fram.


Jag tror inte att jag har lyssnat på Mats Eklund tidigare, men jag gillade hans sätt att läsa och han har en behaglig röst.


Lyssna på: stotytel, adlibris eller bokus.

Läs på: adlibris eller bokus. 

Av bockeriorat - 14 augusti 2016 17:38

 


Sov du lilla videung - Cilla och Rolf Börjlind

Uppläsare: Katarina Ewerlöf

Lyssningstid: 14h 48 min

Del 4 i serien om Rönning/ Stilton


Hösten 2015 ställs Europa och så även Sverige för en stor våg av flyktingar från främst Syrien, Afganistan och norra Afrika. Olivia Rönning arbetar som volontär för Refugees Welcome på Stockholms central efter sitt dagarbete på polisen där hon numera arbetar tätt tillsammans med Mette Olsäter.

Även Tom Stiltons vän Luna engagerar sig att försöka hjälpa flyktingarna. När två syriska familjer står helt utan någonstans att ta vägen och en av kvinnorna precis har fött ett litet barn beslutar sig Luna för att lova dem alla att få bo hos henne och på husbåten.


Hemlösa Muriel träffar den nigerianska ensamkommande flyktingflickan Folami och de bildar ett udda par, men Muriel hittar plötsligt en viktigare mening i livet när hon ska hjälpa Folami med mat och husrum. Ronny Redlös har ofta hjälpt Muriel och han låter henne sova i hans sommarstuga så dit tar Muriel med sig den lilla flickan dit.

Muriels och Folamis närmsta grannar är inte förtjusta över att bo bredvid vad de kallar horan och negerungen. 


Ett vildsvin bökar en dag fram liket efter en pojke och inskriptionen på mordvapnet som ligger intill leder misstankar till att kroppen skulle ha varit en romsk pojke, vilket gör att Stilton och Rönning åker till Bukarest för att söka efter vem pojken skulle kunna vara och vem som hade motiv till att göra sig av med honom.


De olika historierna spinner vidare och blandas och löses upp samtidigt som vi får veta mer om Mette Olsäters, Olivia Rönnings och Tom Stiltons privatliv. 


Som vanligt i serien om Rönning och Stilton blandas spänning och deckargåta med samtidens problem och svårigheter, i detta fallet flyktingar.  Det här är en mycket spännande, obehaglig och hemsk deckarhistoria. 


Jag tycker att den är mycket smart ihopkopplad den här gången! Och personerna som jag har följt i flera böcker (och även i tv-serien Springfloden) känner jag mycket för de här karaktärerna! 

Och även de nya figurerna är de lätt att tycka och och hoppas att allt ska gå bra för dem...


Den här är faktiskt den bästa hittills i serien om Rönning och Stilton, tycker jag. Och den ger mersmak. Jag hoppas på att jag inte behöver vänta allt för länge på att nästa del kommer ut!


Katarina Ewerlöf läser den här gången och jag gillar henne, men jag tycker att det är trist att det inte var Tomas Bolme som läste den här också, eftersom att han läste in de övriga. 


Lyssna på storytel, adlibris eller bokus.

Läs på adlibris eller bokus. 


Av bockeriorat - 14 augusti 2016 08:24

 


Eugen Kallmans ögon - Håkan Nesser

Uppläsare: Tomas Bolme och Anna Maria Käll

Lyssningstid: 17h 9 min


Efter att ha förlorat sin hustru och dotter låter sig Leon Berger lockas att byta miljö från Stockholm  till norrländska K av sin gamla studiekamrat Ludmilla. Berger själv arbetar som lärare, medan Ludmila gått vidare och utbildat sig till kurator.


Väl framme på Bergtunaskolan visar det sig att Leon Berger ska ta över den legendariske läraren Eugen Kallmans tjänst, efter att denne hastigt avlidit. Kallman själv hade inte haft någon känsla av att inte kommit tillbaka till skolan efter sommarlovet, så han hade varken städat eller röjt undan efter sig på arbetsplatsen. Därför kommer Kallmans dagböcker skrivna i enkla skrivböcker, med så märkligt innehåll att Leon Berger inte vet om han ska ta det för fiktion eller verklighet att hamna bland Leon Bergers tillhörigheter.  


Boken utspelar sig i Svergige under 1995 och såväl K som resten av Sverige genomsytas av främlinhsfientlighet, skinnskallar och framgångar för Ian Wachtmeisters och Bert Karlssons parti Ny demokrati.


Mycket är sig likt i skolans värld och Leon Berger kommer väl till rätta i K.  I hans nia går Andrea som är oerhört lik hans dotter som han har förlorat. Andrea är också en viktig karaktär i boken och hon får lära sig en hel del om sin bakgrund.

K verkar på ytan vara lugnt och stillsamt. men det är inte bara märkliga lärare som dessutom dör under märkliga  omständigheer som sticker ut. I samhällets historia finns även en insomnad sekt med en märklig sektledare, tonårsbekymmer och även av elever och personal på skolan med utländsk bakgrund som får brev med hotfullt innehåll.


Leon Berger har mycket att stå i när han försöker förstå sig på allting i K i allmänhet och Eugen Kallman och vad som hände honom i synnerhet.


I vanliga fall brukar K i Håkan Nessers världsbild vara hans barndomsstad Kumla, men så inte i det här fallet. Det norrländska K har säkerligen drag av hans hemstad och jag hittar även många bitar av Uppsala, där Nesser bodde och arbetade under en längre tid.  Östra Ågatan, Bellis Blomsterhandel och Lundequistiska bokhandeln för att nämna några saker har fått litterärt flytta till K från Uppsala i den här boken. 


Jag gillar den här boken väldigt mycket. Jag känner igen mig väldigt väl i skildringen av arbetet som lärare och alla intriger mellan lärare och elever och företeelser som förekommer på skolor. 

Som vanligt har Nesser ett mycket lättlyssnat och engagerande språk och det är svårt att sluta lyssna, jag vill hela tiden få reda på vad det är som egentligen har hänt.


Förra året var jag besviken på Nessers Elva dagar i Berlin, men längtade efter nästa bok av Nesser och här är den. Tillbaka i det mer renodlade deckargenren även om mänskliga relationer är minst lika viktiga och intressanta.


Nesser knyter ihop boken snyggt och det är svårt att förstå var han är på väg någonstans fram tills precis på slutet.


Jag är dock mycket besviken på att Nesser inte själv läser in boken. Jag tycker att han är en skicklig inläsare och behaglig att lyssna till, så jag hade mycket hellre lyssnat på honom!


Här har de valt att ha två inläsare; Tomas Bolme och Anna Maria Käll, vilka båda är mycket duktiga inläsare och även här är bra, MEN det vore mer logiskt att i så fall ha olika inläsare till samtliga personer och inte som här; att Käll läser de kvinnliga och Bolme de manliga, för i början trodde jag att det bara var två karaktärer som berättade, vilket det inte var. Det var förvirrande till en början tycker jag!


Den här boken rekommenderar jag till alla som gillar Nessers böcker, i synnerhet Van Veeteren - och Barbarottiböckerna OCH alla som jobbar/ jobbat i skolans värld. Hög igenkänningsfaktor! 

 

Lyssna på: Storytel, Adlibris eller Bokus

 

Läs på Adlibris eller Bokus



Ovido - Quiz & Flashcards