Direktlänk till inlägg 9 juli 2016

Gästbloggning: Böcker med ögat: Kjelle Berka från Högdalen

Av bockeriorat - 9 juli 2016 16:35

   

Det är nu nästan exakt två år sedan som jag blev erbjuden att prova på spotify under ett år i och med ett köp av ny mobiltelefon. Efter detta har mitt liv ändrats radikalt.


Jag har alltid gillat att läsa. Under mina lärarstudier fick mitt läsande sig en stor törn när jag studerade litteraturvetenskap. Att läsa under tidspress, böcker som jag själv inte hade valt och som jag sedan skulle kommentera och diskutera kring  gjorde att läslusten försvann en aning. Jag fick läsa många fantastiska verk och jag tror att jag skulle ha mer utbyte av att studera litteraturvetenskap NU, men då tyckte jag att det blev jobbigt.


När jag fick mitt första barn 2007 var det dock något som hände. Jag kunde inte koncentrera mig att läsa längre. Till en början gick all ledig tid från bebisen åt till att vila eller saker som inte tog upp så mycket koncentration. Jag lyssnade en del på ljudböcker när jag var ute och gick på barnvagnspromenader, men de var ganska dyra och i min mp3-spelare fick det inte plats med så stora filer så jag fick stycka upp böckerna i flera olika delar och byta via datorn, fram och tillbaka. 


Men med storytel öppnades en ny värld. Att kunna välja mellan ett riktigt stort utbud på ljudböcker, att välja och vraka om man märker att man inte gillar den man började på och prova på författare som man inte hittat annars. Det finns utmärkt information om i vilken ordning böcker i serier kommer, böcker är indelade i olika kategorier och genrer och framför allt slippa ha en triljard med fysiska böcker som dräller i stora högar.  Och kanske kan man tänka att 169:- är en stor summa pengar i månaden, men om man tänker på vad en bok kostar blir det helt plötsligt en annan femma.


Dock finns tyvärr inte alla böcker man vill ha på storytel. Jag har länge velat läsa Donna Tartts Steglitsan och Kjell Bergqvists självbiografi, men nu kunde jag i början av sommaren inte vänta längre. Jag har köpt dessa två i vanligt pappersformat och nu har jag lyckats läsa den första fysiska boken på länge - Kjelle Berka från Högdalen:


 

Kjelle Berka från Högdalen - Kjell Bergqvist berättar för Hans Christiansen

 


Kjell Bergqvist
är en av Sveriges största skådespelare som har medverkat i många filmer, teateruppsättningar och tv-serier. Han har till exempel spelat Kollberg i filmerna om Martin Beck när Gösta Ekman spelade titelrollen, Harald som en av vännerna till Jack i filmatiseringen av Ulf Lundells generationsroman och inte minst som begravningsentreprenören Yngve Johansson i Den bästa sommaren.

På senare tid har han dykt upp i 30 grader i februari och Springfloden.


Jag har länge beundrat Kjell Bergqvists "filmgubbar" som även om de kan verka truliga och vresiga ändå visar sig ha ett gott hjärta.


I boken om sitt liv får vi reda på att Kjell växt upp med hårt arbetande föräldrar som inte riktigt önskade sig att sonen skulle ägna sig åt att skådespela. Dock var, speciellt hans mamma mycket stolt över hans filmkarriär.


Precis som i sina roller verkar Kjell vara väldigt rak och ärlig, säga det han tycker och tänker även om det kanske inte alltid har varit det smartaste och som även, speciellt i ungdomen, lett till att han blivit av med ett och annat jobb och blivit osams med en hel del personer, även om många verkar gilla honom för att det är just så han är.


Det var till stor del en slump att det blev skådespelandet som han kom att ägna sig åt. Grundtanken var att bli gymnastikdirektör, men det gick i stöpet när han blev relegerad.

Dock kom han in på scenskolan som mycket ung och efter att ha gått klart skolan fick han genast jobba med många av tidens allra största.


I det privata var det ganska mycket drickande från en ung ålder, men i takt med att han blev äldre och framförallt fick barn och familj prioriterade han livet med dem istället för att vara ute och festa.


Förra året läste jag Johannes Brosts och Tommy Körbergs självbiografier, två män som dessutom är vän med Kjell Bergqvist, därför tyckte jag att det skulle bli intressant att läsa även Bergqvists version av hur han såg på sin karriär och vänskapen till de övriga två.


I jämförelse med de bägge övriga herrarna verkar dock Bergqvist som riktigt präktig och ordentlig, även om han visst skriver om saker i sin ungdom så verkar han i alla fall inte skildra detta lika mycket som Brost och Körberg.


Vidare tycker jag att det är mer utelämnande av andra personer i Sveriges kändiselit i de andra böckerna än i den här, även om Bergqvist nämner att han inte kommer överens med några människor.


Jag gillade att läsa den här boken, men hade nog gillat den än mer om det gick att lyssna på den när Kjell Bergqvist själv läste sin historia. Boken är utgiven av Norstedts, som Storytel har köpt upp, så kaaanske kan det bli så att den kommer ut även som talbok i framtiden!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards