Direktlänk till inlägg 3 juli 2016

Livbåten - Charlotte Rogan

Av bockeriorat - 3 juli 2016 17:43

 

Livbåten - Charlotte Rogan

Uppläsare: Martina Nilsdotter

Lyssningstid: 7h 13min


Den här boken utspelar sig 1914 efter att den stora oceanångaren Empress Alexandra har förlist. Likt som vid den verkliga förlisningen av Titanic, fungerar det inte riktigt för besättningen eller passagerarna att sjösätta så många av livbåtarna som skulle behövts och de som kommer i vattnet gör det inte heller på ett riktigt på ett fullt fungerande sätt. Så klart blir det lite för många personer i de fungerande livbåtarna...


Här får vi följa Grace Winter som precis gift sig och är på väg att träffa sina svärföräldrar för första gången. De har inte riktigt varit positiva till sonens val av hustru, så innan hon fick annat att tänka på så var det väldigt mycket av hennes tankar som kretsade kring mötet med den nya mannens släkt som tog upp hennes tankar.


Gruppen av människor som har tvingats samman för överlevnad är en brokig skara. Det finns bland annat besättningsmän, italienska kvinnor som inte kan kommunicera så mycket med de övriga och en diakon. Första-klass-passagerare blandat med tredjeklasspassagerare. Vart efter tiden lider blir det även tankar kring vilka människor som bidrar med någonting och vilka som förstör eller tär på det skrala matförrådet och/ eller moralen bland de skeppsbrutna.


Skräckscenarion som att slå bort utsträckta händer som ber om att få bli uppdragna till rädnning istället för en säker död i det vilda havet, vem ska offras för att resten av personerna inte ska behöva vara rädda för att livbåten sjunker, hur hanterar man sin egen och andras paranoja som växer fram efter dagar av lite vatten, mat och sömn?


Det här är en väldigt obehaglig och skrämmande bok, men inte så fruktansvärd som jag hade befarat. Kanske blir man likt de skeppsbrutna mer avtrubbad till allt som har hänt och allt som måste göras ju längre tiden går och har man begått en hemsk handling är det lättare att begå nästa och nästa...


Det är skrämmande att tänka sig in i en liknande situation och hur man själv skulle hantera alla tankar och allt socialt samspel med övriga människor. Att tänka tanken att man högst troligt själv skulle bli bortvald för att man inte är den starkaste och i utsatta lägen bidrar med långt ifrån god moral för sig själv och omgivningen. Det gör att man känner att man dels har mycket att fundera över sitt eget sätt att vara och agera, dels att man än mer hoppas på att aldrig någonsin behöva få uppleva en utsatt situation likt denna. 


Jag rekommenderar verkligen att lyssna på den här spännande boken! Vissa passager är lite långtråkiga och vissa scener är obehagliga, men fortfarande tycker jag att den är intressant eftersom den sätter igång så många intressanta tankar hos mig som läsare.


Det är första gången jag läser en bok av Charlotte Rogen, men jag kommer att hålla ögonen öppna efter fler, för den här gav verkligen mersmak.


Det var även första gången som jag lyssnar på Martina Nilsdotter som uppläsare och jag tycker att hon överlag gör ett bra jobb, men jag irriterar mig fruktansvärt på att hon uttalar namnet Penelope fel!


Lyssna på storytel, adlibris mondo eller bokus

Läs på; adlibris eller bokus. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards