Direktlänk till inlägg 3 juli 2016

Blod på snö - Jo Nesbø

Av bockeriorat - 3 juli 2016 17:11

 

Blod på snö - Jo Nesbø

Uppläsare: Plura Jonsson

Lyssningstid: 3h 52min

 


Berättarjaget Olav, berättar här om sitt liv, hur han har blivit den han har blivit och hur han ser på sig själv och sitt yrkesutövande.

Han berättar att han egentligen inte är bra på så särskilt mycket, men det han gör är egentligen det enda som han kan göra.Han arbetar åt en mycket mäktig man som yrkesmördare.

På ett väldigt målande vis beskriver han om hur han har det på sitt arbete som om det vore vilket yrke som helst.


En dag får han dock ett uppdrag som får till och med honom att börja fundera om det verkligen är rätt. Han ska nämligen döda sin uppdragsgivares fru och efter att ha kartlagt henne och vad hon brukar göra om dagarna blir han kär i henne. Och nu vet han inte riktigt hur han ska kunna genomföra detta.


Jag har läst att många har haft åsikter om Plura som uppläsare av ljudböcker. Jag kan förstå att man kan irritera sig aningens på hans sätt att läsa, men i det här fallet, när han ska gestalta en yrkesmördare så tycker jag att han passar utmärkt (Inget illa ment, Plura!) Men hans raspiga och "vanliga" röst passar bra mycket bättre än en tränad skådespelares röst i just det här fallet. 


Det här är den första boken som jag läser av Jo Nesbø och jag gillade det verkligen! Hans sätt att skriva påminner en del om Håkan Nesser, tycker jag! Jag ska garanterat läsa fler av hans böcker och då kanske först och främst del 2 i den här serien; Blod på snö.


Lyssna på storytel.


Läs på bokus. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards