Alla inlägg under juli 2016

Av bockeriorat - 28 juli 2016 09:01

 

Svart gryning - Rolf och Cilla Börjlind

Uppläsare: Tomas Bolme

Lyssningstid: 16 h 14 min

Del 3 i serien om Olivia Rönning och Tom Stilton


Olivia Rönning har valt att börja arbeta som polis och i en önskan att vara nära Ove har hon tagit tjänst i  Höganäs. När han så  blir erbjuden arbete i Costa Rica och ger sig av blir Olivia väldigt ensam och tycker att det är svårt att lära känna nya människor. 


En dag mördas en liten flicka som lämnats ensam några få minuter och detta förstör livet för flickans familj för all framtid, men det innebär att Olivia kan börja arbeta dygnet runt med att försöka förstå vad som har hänt. 


När så ytterligare ett barn dödas, denna gången dock i Stockholm, blir Olivia kontaktad av Mette Olsäter från RIkskrim för att se om de båda morden hänger ihop. Även Tom Stilton kontaktas för att kunna hjälpa till.


Kan det vara ett rasistiskt motiv? Efter mycket grävande hittas en koppling mellan de båda fallen, men de tycks vara väldigt långsökt, eller?


Det här är en ruskig bok med hemska detaljer som tyvärr är väligt aktuella i vårt samhälle.


Precis som de båda tidigare böckerna i serien är den här mycket spännande och gillade du de första så kommer du inte bli besviken! Det är även spännande att följa poliserna och deras närmsastes utveckling och se hur det går för dem!


Lyssna på: storytel, adlibris mondo och bokus. 

Läs på adlibris eller bokus. 



Av bockeriorat - 28 juli 2016 08:08

 

Innan du dog - Camilla Grebe och Åsa Träff

Uppläsare: Anna Maria Käll

Lyssningstid: 11h 18min

Del 3 i serien om Siri Bergman


Siri Bergman lever numera tillsammans med Markus och sin son Erik. Den värsta sorgen från den döde maken Stefan har klingat av, men minnena och sakerna finns fortfarande kvar hos Siri. Inte minst så bo rnumera hela familjen i det hus som Siri köpte med Stefan och där de planerat att leva lyckliga i alla sina dagar. Efter påtryckningar från Markus som tycker att det är dags att göra sig av med Stefans tillhörigheter hittar Siri saker som hon inte hittat tidigare. Dels en gammal sparad artikel om en död man vars mördade "sågs" av en ung, påtänd flicka, dels en almanacka med regelbundna möten införda.


Eftersom att Siri inte har kunnat förstå orsaken till att Stefan begick självmord utan att ha lämnat något brev efter sig och fast att han verkade ha mått riktigt bra vid tiden för Stefans dödsfall. Siri börjar att göra efterforskningar kring den mördade mannen i förhoppningen om att få svaren kring hans beslut att ta sitt liv.


Det här är en mycket spännande deckare, det är svårt att lägga ifrån sig boken. Jag tycker dock att det är lite märkligt att läsa en deckare som bitvis är skriven i jag-form. Det begränsar berättandet mycket tycker jag. Det känns inte helt naturligt att man får reda på Stefans tankar, känslor och händelserna han var med om i de passagerna som det skildras i och med att han har varit borta så länge.


Temat i boken är högaktuellt, viktigt, obehagligt och fruktansvärt! 


På det stora hela är detta en spännande deckare! Rekommenderas till alla deckarälskare.


Lyssna på storytel, adlibris mondo eller bokus.  

Läs på adlibris eller bokus. 

Av bockeriorat - 9 juli 2016 16:35

   

Det är nu nästan exakt två år sedan som jag blev erbjuden att prova på spotify under ett år i och med ett köp av ny mobiltelefon. Efter detta har mitt liv ändrats radikalt.


Jag har alltid gillat att läsa. Under mina lärarstudier fick mitt läsande sig en stor törn när jag studerade litteraturvetenskap. Att läsa under tidspress, böcker som jag själv inte hade valt och som jag sedan skulle kommentera och diskutera kring  gjorde att läslusten försvann en aning. Jag fick läsa många fantastiska verk och jag tror att jag skulle ha mer utbyte av att studera litteraturvetenskap NU, men då tyckte jag att det blev jobbigt.


När jag fick mitt första barn 2007 var det dock något som hände. Jag kunde inte koncentrera mig att läsa längre. Till en början gick all ledig tid från bebisen åt till att vila eller saker som inte tog upp så mycket koncentration. Jag lyssnade en del på ljudböcker när jag var ute och gick på barnvagnspromenader, men de var ganska dyra och i min mp3-spelare fick det inte plats med så stora filer så jag fick stycka upp böckerna i flera olika delar och byta via datorn, fram och tillbaka. 


Men med storytel öppnades en ny värld. Att kunna välja mellan ett riktigt stort utbud på ljudböcker, att välja och vraka om man märker att man inte gillar den man började på och prova på författare som man inte hittat annars. Det finns utmärkt information om i vilken ordning böcker i serier kommer, böcker är indelade i olika kategorier och genrer och framför allt slippa ha en triljard med fysiska böcker som dräller i stora högar.  Och kanske kan man tänka att 169:- är en stor summa pengar i månaden, men om man tänker på vad en bok kostar blir det helt plötsligt en annan femma.


Dock finns tyvärr inte alla böcker man vill ha på storytel. Jag har länge velat läsa Donna Tartts Steglitsan och Kjell Bergqvists självbiografi, men nu kunde jag i början av sommaren inte vänta längre. Jag har köpt dessa två i vanligt pappersformat och nu har jag lyckats läsa den första fysiska boken på länge - Kjelle Berka från Högdalen:


 

Kjelle Berka från Högdalen - Kjell Bergqvist berättar för Hans Christiansen

 


Kjell Bergqvist
är en av Sveriges största skådespelare som har medverkat i många filmer, teateruppsättningar och tv-serier. Han har till exempel spelat Kollberg i filmerna om Martin Beck när Gösta Ekman spelade titelrollen, Harald som en av vännerna till Jack i filmatiseringen av Ulf Lundells generationsroman och inte minst som begravningsentreprenören Yngve Johansson i Den bästa sommaren.

På senare tid har han dykt upp i 30 grader i februari och Springfloden.


Jag har länge beundrat Kjell Bergqvists "filmgubbar" som även om de kan verka truliga och vresiga ändå visar sig ha ett gott hjärta.


I boken om sitt liv får vi reda på att Kjell växt upp med hårt arbetande föräldrar som inte riktigt önskade sig att sonen skulle ägna sig åt att skådespela. Dock var, speciellt hans mamma mycket stolt över hans filmkarriär.


Precis som i sina roller verkar Kjell vara väldigt rak och ärlig, säga det han tycker och tänker även om det kanske inte alltid har varit det smartaste och som även, speciellt i ungdomen, lett till att han blivit av med ett och annat jobb och blivit osams med en hel del personer, även om många verkar gilla honom för att det är just så han är.


Det var till stor del en slump att det blev skådespelandet som han kom att ägna sig åt. Grundtanken var att bli gymnastikdirektör, men det gick i stöpet när han blev relegerad.

Dock kom han in på scenskolan som mycket ung och efter att ha gått klart skolan fick han genast jobba med många av tidens allra största.


I det privata var det ganska mycket drickande från en ung ålder, men i takt med att han blev äldre och framförallt fick barn och familj prioriterade han livet med dem istället för att vara ute och festa.


Förra året läste jag Johannes Brosts och Tommy Körbergs självbiografier, två män som dessutom är vän med Kjell Bergqvist, därför tyckte jag att det skulle bli intressant att läsa även Bergqvists version av hur han såg på sin karriär och vänskapen till de övriga två.


I jämförelse med de bägge övriga herrarna verkar dock Bergqvist som riktigt präktig och ordentlig, även om han visst skriver om saker i sin ungdom så verkar han i alla fall inte skildra detta lika mycket som Brost och Körberg.


Vidare tycker jag att det är mer utelämnande av andra personer i Sveriges kändiselit i de andra böckerna än i den här, även om Bergqvist nämner att han inte kommer överens med några människor.


Jag gillade att läsa den här boken, men hade nog gillat den än mer om det gick att lyssna på den när Kjell Bergqvist själv läste sin historia. Boken är utgiven av Norstedts, som Storytel har köpt upp, så kaaanske kan det bli så att den kommer ut även som talbok i framtiden!

Av bockeriorat - 7 juli 2016 22:23

 

Nu vill jag sjunga dig milda sånger - Linda Olsson

Uppläsare: Linda Olsson

Lyssningstid: 7h 47min


Veronika och Astrid är två kvinnor som har vitt skilda bakgrund men som en dag förs samman genom att de hamnar i husen bredvid varandra i en liten by i Dalarna.


Veronika har flyttat från land till land med sin diplomatfar och arbetar numera som författare. Hon kommer till en enslig by i Dalarna för att kunna få lugn och ro att skriva. Hon får berättat för sig att grannkvinnan i huset bredvid är en enstöring som de övriga byborna kallar för "häxan".


Astrid har i hela sitt liv bott i den lilla byn, först tillsammans med sin far och sen med sin man. Hon har valt att hålla sig mycket för sig själv, men hon märker att hon känner trygghet av att kunna se sin nya granne och även om de inte känner varandra så kan hon på avstånd känna hennes närhet och följa hennes rutiner.


När så Veronika en dag inte syns till blir Astrid orolig. Vad kan ha hänt?

Efter många om och men tar hon mod till sig och går ner och knackar på grannens dörr.


Det visar sig att även om många saker skiljer kvinnorna åt, inte minst åldern, har de en hel del gemensamt. De har stora hemligheter med sig i bagaget, stora sorger och trauman som har format dem.


Det här är en mycket vacker historia, även om det är mycket hemska, för att inte säga fruktansvärda, saker som skildras. Jag gillar språket, tempot och stämningen i språket! 


I den här ljudboken finns det även en del ljudeffekter som har lagts in, musikslingor och olika ljud som förstärker lyssnandet. Att det är författaren själv som läser sin bok tycker jag gör att det blir ännu häftigare att lyssna på. Men ännu häftigare när man får veta att Linda Olsson skrev originalet på engelska och den har översatts till svenska. 


Jag kommer att lyssna på fler av Linda Olssons böcker!


Lyssna på; storytel eller bokus

Läs på adlibris eller bokus

Av bockeriorat - 7 juli 2016 21:32

 


Den tredje rösten - Cilla och Rolf Börjlind

Uppläsare: Tomas Bolme

Lyssningstid: 15h 53min

Del 2 i serien om Rönning/ Stilton


I våras sändes serien Springfloden på SVT. Det var en deckarhistoria där polisstudenten Olivia Rönning får i uppdrag att titta på ett cold case. Ett fall som råkar vara det som hennes nu avlidne far kämpade mycket för att lösa, men förgäves. Som kompanjon hade pappan Tom Stilton som numera har gått ned sig totalt, är hemlös och försörjer sig med att sälja Situation Stockholm. Olivia försöker söka upp Stilton och försöker få honom att hjälpa till med att klara upp det gamla fallet.


Jag kände inte för att lyssna på Springfloden också, utan jag gav mig i kast med att läsa del 2 i serien direkt istället.


Olivia Rönning har nu slutfört sin polisutbildning, men vet inte riktigt vad det är hon vill längre. EFtersom hon i slutet på Springfloden får veta att hon egentligen inte alls är den hon alltid har trott att hon var blir det ett gyllene tillfälle att försöka resa bort till sin riktiga mors hemland och sedan kanske även gå i hennes fotspår och läsa konsthistoria.


Men direkt när Olivia kommer hem från sin resa kastas hon in i en kriminalhistoria. En flicka som hon brukade sitta barnvakt till har nämligen precis hittat sin far, Bengt Sahlman, som hängt sig  och Olivia försöker stötta henne så gott det går. Flickan förlorade sin mamma i tsunamin 2004 och nu står hon helt ensam i livet.


Tom Stilton har försökt att kämpa sig tillbaka till samhället och bort från livet som uteliggare och han har kommit en bit tillbaka. Toms vän Abbas el Fassi har tagit emot fruktansvärda nyheter; en av hans vänner från hans tidigare liv i Marseille har hittats mördad. El Fassi har kommit distanserat sig från det gamla, inte helt hederliga, livet i Frankrike, men nu tänker han se till att få reda på vad det är som har hänt med sin gamle vän. Med sig tar han Tom Stilton eftersom denne tidigare har samarbetat med polisen i Frankrike.


Polischef Mette Olsäter, som tidigare var Toms chef, har svårt att acceptera Olivas beslut att inte ta anställning som polis och försöker att övertyga henne till att välja "rätt". 


När Olivia börjar undersöka i fallet med Bengt Sahlman i sitt val att stötta dennes dotter finner hon saker som gör att hon och polisen börjar fundera om han verkligen tagit livet av sig och att det inte i själva verket handlar om ett mord.


Det var mycket spännande att lyssna på fortsättningen på Springfloden och jag gillade den! Den är välskriven och mycket spännande, även om en del bitar är lite råa och kanske aningens överdrivna.


Författarparet Cilla och Rolf Börjling slänger även in kommentarer på samtiden som presidentvalet i U.S.A, Zlatan och även om utvecklingen för SD i Sverige, vilket gör att det känns mer "äkta" och man känner igen sig. 


Personerna känns äkta och trovärdiga och är lätta att "tycka om". 


Jag kommer snart att ta mig an den tredje delen; Svart gryning. Och jag ser även fram emot att del 4 släpps på storytel om ganska precis en månad; 10/8-16.


Tomas Bolme är uppläsare till den här boken och jag gillar att lyssna på hans röst!


Lyssna på storytel eller bokus.

Läs på adlibris eller bokus

Av bockeriorat - 3 juli 2016 17:43

 

Livbåten - Charlotte Rogan

Uppläsare: Martina Nilsdotter

Lyssningstid: 7h 13min


Den här boken utspelar sig 1914 efter att den stora oceanångaren Empress Alexandra har förlist. Likt som vid den verkliga förlisningen av Titanic, fungerar det inte riktigt för besättningen eller passagerarna att sjösätta så många av livbåtarna som skulle behövts och de som kommer i vattnet gör det inte heller på ett riktigt på ett fullt fungerande sätt. Så klart blir det lite för många personer i de fungerande livbåtarna...


Här får vi följa Grace Winter som precis gift sig och är på väg att träffa sina svärföräldrar för första gången. De har inte riktigt varit positiva till sonens val av hustru, så innan hon fick annat att tänka på så var det väldigt mycket av hennes tankar som kretsade kring mötet med den nya mannens släkt som tog upp hennes tankar.


Gruppen av människor som har tvingats samman för överlevnad är en brokig skara. Det finns bland annat besättningsmän, italienska kvinnor som inte kan kommunicera så mycket med de övriga och en diakon. Första-klass-passagerare blandat med tredjeklasspassagerare. Vart efter tiden lider blir det även tankar kring vilka människor som bidrar med någonting och vilka som förstör eller tär på det skrala matförrådet och/ eller moralen bland de skeppsbrutna.


Skräckscenarion som att slå bort utsträckta händer som ber om att få bli uppdragna till rädnning istället för en säker död i det vilda havet, vem ska offras för att resten av personerna inte ska behöva vara rädda för att livbåten sjunker, hur hanterar man sin egen och andras paranoja som växer fram efter dagar av lite vatten, mat och sömn?


Det här är en väldigt obehaglig och skrämmande bok, men inte så fruktansvärd som jag hade befarat. Kanske blir man likt de skeppsbrutna mer avtrubbad till allt som har hänt och allt som måste göras ju längre tiden går och har man begått en hemsk handling är det lättare att begå nästa och nästa...


Det är skrämmande att tänka sig in i en liknande situation och hur man själv skulle hantera alla tankar och allt socialt samspel med övriga människor. Att tänka tanken att man högst troligt själv skulle bli bortvald för att man inte är den starkaste och i utsatta lägen bidrar med långt ifrån god moral för sig själv och omgivningen. Det gör att man känner att man dels har mycket att fundera över sitt eget sätt att vara och agera, dels att man än mer hoppas på att aldrig någonsin behöva få uppleva en utsatt situation likt denna. 


Jag rekommenderar verkligen att lyssna på den här spännande boken! Vissa passager är lite långtråkiga och vissa scener är obehagliga, men fortfarande tycker jag att den är intressant eftersom den sätter igång så många intressanta tankar hos mig som läsare.


Det är första gången jag läser en bok av Charlotte Rogen, men jag kommer att hålla ögonen öppna efter fler, för den här gav verkligen mersmak.


Det var även första gången som jag lyssnar på Martina Nilsdotter som uppläsare och jag tycker att hon överlag gör ett bra jobb, men jag irriterar mig fruktansvärt på att hon uttalar namnet Penelope fel!


Lyssna på storytel, adlibris mondo eller bokus

Läs på; adlibris eller bokus. 


Av bockeriorat - 3 juli 2016 17:11

 

Blod på snö - Jo Nesbø

Uppläsare: Plura Jonsson

Lyssningstid: 3h 52min

 


Berättarjaget Olav, berättar här om sitt liv, hur han har blivit den han har blivit och hur han ser på sig själv och sitt yrkesutövande.

Han berättar att han egentligen inte är bra på så särskilt mycket, men det han gör är egentligen det enda som han kan göra.Han arbetar åt en mycket mäktig man som yrkesmördare.

På ett väldigt målande vis beskriver han om hur han har det på sitt arbete som om det vore vilket yrke som helst.


En dag får han dock ett uppdrag som får till och med honom att börja fundera om det verkligen är rätt. Han ska nämligen döda sin uppdragsgivares fru och efter att ha kartlagt henne och vad hon brukar göra om dagarna blir han kär i henne. Och nu vet han inte riktigt hur han ska kunna genomföra detta.


Jag har läst att många har haft åsikter om Plura som uppläsare av ljudböcker. Jag kan förstå att man kan irritera sig aningens på hans sätt att läsa, men i det här fallet, när han ska gestalta en yrkesmördare så tycker jag att han passar utmärkt (Inget illa ment, Plura!) Men hans raspiga och "vanliga" röst passar bra mycket bättre än en tränad skådespelares röst i just det här fallet. 


Det här är den första boken som jag läser av Jo Nesbø och jag gillade det verkligen! Hans sätt att skriva påminner en del om Håkan Nesser, tycker jag! Jag ska garanterat läsa fler av hans böcker och då kanske först och främst del 2 i den här serien; Blod på snö.


Lyssna på storytel.


Läs på bokus. 



Ovido - Quiz & Flashcards