Direktlänk till inlägg 3 maj 2016

Stora små lögner - Liane Moriarty

Av bockeriorat - 3 maj 2016 18:46

 

Stora små lögner - Liane Moriarty

Uppläsare: Kerstin Andersson

Lyssningstid: 16h 11min


Jane flyttar tillsammans med sin son Ziggy till en mindre villaförort vid namn Pirriwee i Australien. Jane skiljer sig på många sätt från de övriga mammorna i samhället. Hon är ensamstående mamma och  är även betydligt yngre än de övriga barnens föräldrar. De andra känner varandra sedan många år tillbaka och tävlar inofficiellt med varandra om vem som är mest lyckad, snygg, framgångsrik och förmögen osv.


Av en olyckshändelse korsar Madeleine och Celeste Janes väg och de bägge ser till att hjälpa henne med att berätta om vilka olika typer av mammor och pappor det finns, vilka man ska hålla sig väl med och allt annat skvaller som kan vara bra att komma ihåg för framtiden.


Madeline själv har haft det tufft under en period som ensamstående mamma, men har sedan träffat en ny man som hon skaffat ytterligare två barn. Allt hade kanske varit frid och fröjd för henne om det inte var så att den förlupne fadern helt plötsligt visat ett mycket stort intresse för sitt barn. Till råga på allt elände flyttar han till samma lilla ort som Madeline tillsammans med sin nya, perfekta hustru och deras barn som är jämnåriga med Madelines.


Celeste har lagt sin karriär som jusist på hyllan i samband med hennes båda vilda tvillingar föddes. Hennes man är enormt rik och köper Celeste allting som hon kan önska sig. Han reser  mycket i jobbet och Celeste får dra ett tungt lass i hemmet.


På skolans informationsmöte händer det något väldigt tråkigt och omskakande och som kommer att påverka alla de tre nyblivna vännerna och även övriga föräldrar för de blivande förskoleklasseleverna.


Den här boken är upplagd på ett lite annorlunda vis. Kapitel med händelser i nu-tid varvas med kommentarer/ intervjuer med olika personer som har med händelserna att göra. Det är ett mycket spännande upplägg, man får hela tiden några små, små ledtrådar till vad som komma skall, parallellt med att handlingen förs så sakteliga framåt. 


Åh, vad jag gillade den här boken! Den innehåller precis de ingredienser som tilltalar mig.

Jag tycker att det är mycket spännande att läsa om de olika typerna av föräldrar som beskrivs i boken. Det är hög igennkänningsfaktor på detta om man, som jag, har barn som precis börjat skolan. Även om dessa föräldrar är mer överdrivna än de som jag har stött på i verkligheten. 


Vidare är jag mycket förtjust i böcker där man vet att något kommer att hända, men man vet inte vad, varför eller hur. Som titeln antyder är de även en hel del saker som vi inte riktigt får veta om personerna från början, utan som vi först får försöka gissa oss till, för att sedan till slut få sanningen serverad till oss.


Det här är lättlyssnat och jag är hela tiden nyfiken på vad som kommer hända härnäst. Jag hade svårt att lämna boken och jag tyckte att den kändes mycket kortare än de 16h som den faktiskt var.


Den här rekommenderar jag till den som tycker om att läsa om skruvade personligheter, mänskliga relationer och böcker som man måste försöka lista ut hur saker och ting hänger ihop och vilka hemligheter de olika karaktärerna bär på. Liane Moriarty påminner en del om Marian Keyes böcker, men känns inte riktigt lika mycket chic-lit som Marian Keyes. 


Förra våren lyssnade jag på Moriartys bok Öppnas i händelse av min död och gillade den också väldigt mycket. Nu vill jag läsa ännu fler böcker av henne. Längtar!


Lyssna på storytel eller bokus.


Läs på adlibris eller bokus. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards