Direktlänk till inlägg 5 december 2015

Den du borde frukta - Ingrid Elfberg

Av bockeriorat - 5 december 2015 07:30

 

Den du borde frukta - Ingrid Elfberg

Uppläsare: Anna Maria Käll

Lyssningstid: 14h 47min


En död kropp påträffas flytande i vattnet och när det står klart att det är en välbärgad företagare som är död börjar man gräva i vad som kan ha hänt honom. Det visar sig att han inte bara har blivit mördad, men han har helt blivit rånad på alla sina ägodelar. Till och med företaget har blivit skinnat.


Zora har precis blivit av med sitt jobb och som om det inte vore nog blir hon i samma veva av med sitt arbete. Hon längtar efter att starta om i ett nytt förhållande, men att börja dejta i medelålderna är inte det lättaste.


Vart efter tiden går visar det sig att det dyker upp fler fall där rika män blivit mördade och fått sina hem och företag plundrade. Finns det en gemensam nämnare mellan dessa fall?


Det här var en av de minst tilltalande böckerna som jag har läst under detta år. Jag hade mycket svårt att engagera mig i personerna, i handlingen och i intrigen. Det var många dagar sen jag lyssnade klart och jag har, för första gången, haft riktigt svårt att skriva en recension, har inte haft något engagemang alls.


Dock har jag svårt att säga om det beror på mig eller på författaren och historien. Jag har haft mycket att göra och tänka på så kanske kan det vara en av orsakerna till att jag inte kom in i boken alls.


På det hela känns det som ett smart tema kring en deckrhistoria. Men den är alldeles för utdragen. Jag ska ge författaren fler chanser och se om jag gillar dem bättre. Det finns ytterligare två titlar av Ingrid Elfberg på Storytel, så vid tillfälle ska jag läsa någon av dem.


Mitt omdöme till denna får bli: Läs något annat istället, den här boken har svårt att väcka intresse.


Inte ens Anna Maria Käll kan få mig att lyssna engagerat, tyvärr!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards