Direktlänk till inlägg 28 oktober 2015

Kvinnan på tåget - Paula Hawkins

Av bockeriorat - 28 oktober 2015 07:15




 

Kvinnan på tåget - Paul Hawkins

Uppläsare: Angela Kovacs

Lyssningstid: 11h 52min

Spänningsroman


Under sina dagliga tågresor, stannar Rachel till vid en ljussignal på samma ställe varje dag. Rachel har lärt sig att om hon sitter i en viss vagn på en speciell plats har hon mycket god insyn i ett hus. Hon hinner ofta se en hel del av vad som händer i huset och de som bor där. Rachel går så långt att hon till och med döper paret till Jess och Jason och hittar på vilka karaktärer de är, vad de tycker om och vad de arbetar med.


Anna lever i ett förhållande med Tom och deras lilla bebis och de skulle kunna vara mycket lyckliga, men Toms före detta fru vill inte släppa taget om honom. Hon ringer, hälsar på och kommer med hot. Detta gör att Anna känner sig mycket hotad och gång på gång lovar hennes man att han har pratat med sitt ex och hon har lovat att hon ska lämna dem ifred, men i slutändan kan hon inte låta dem vara i fred.


En dag vaknar Rachel upp efter att ha druckit rätt mycket kvällen innan. När hon nås av nyheten att hennes "Jess" är försvunnen börjar hon tycka att det på något sätt känns obehagligt. Och hon själv har skador på kroppen som tyder på att hon har varit med om någon slags bråk eller tumult kvällen innan. Men hennes minne från kvällen innan är helt blankt. I alla fall till en början...


Det här är en spännande bok och det är svårt att slita sig ifrån den och det är svårt att veta hur den ska utveckla sig! Den är lätt att hänga med i samtidigt som att berättarperspektivet; där bokens kvinnliga huvudpersoner får skriva sina delar i jag-form, får vi se händeler i fler synkvinklar.

Både berättandet och känslan i boken påminner mig mycket om Gillian Flynns Gone Girl, vilket jag skulle säga är en fin komplimang, eftersom jag gillade den mycket.

Det är spännande att såväl läsaren som Rachel saknar viktiga delar i en del händelser, det gör att känslan av ovisshet ökar än mer.


Jag rekommenderar alla som gillar spännande böcker att läsa den här boken! Jag läste förresten att det var på gång at göra en filmversion av boken och den svenska skådespelerslan Rebecka Ferguson var aktuell i rollen som Anna. Det ser jag fram emot, det kan bli en mycket spännande film!


Uppläsaren Angela Kovacs är flitigt anlitad som just uppläsare och jag förstår varför. Hon är duktig och behaglig att lyssna på!

Lyssna på; Stotytel, Adlibris mondo eller bokus.
Läs på adlibris eller bokus. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards