Alla inlägg den 30 maj 2015

Av bockeriorat - 30 maj 2015 07:47

 


Rosengädda nästa - Emma Hamberg

 


Återigen en bok  i sann "Hundraåringen anda". Här liksom i Jonas Jonassons bok är det ett brokigt gäng med personer som hamnar i sällskap med varandra under märkliga omständigheter och som flyr tillsammans och under resans gång blir det en hel del upptåg.  Men i den här boken är det inte ett motorcykelgäng som vill ha tillbaka sina pengar som jagar iväg bokens hjältar. Denna gången flyr de från sina misslyckade liv för att tillsammans kunna växa sig starka, bli vänner och gå vidare i livet.


Bror är en 13-åring med en gubbes språk, värderingar, klädstil och intressen. Han känner sina föräldrars besvikelse över att han inte är mer som sina jämnåriga, att han inte har några vänner. Men han oroar sig också över sina föräldrars bråkande och är rädd att förlora dem i en skilsmässa. För att fösöka rädda dem och sig själv beslutar han sig för att åka på ett påhittat läger. Då ska föräldrarna få möjligheten att lappa ihop sitt förhållande och han ska få vara med om det stora äventyret.


Therese var en av skolans populärasta tjejer som blev ihop med skolans populäraste kille. Hon bor kvar där hon har växt upp, arbetar i ortens hamburgarhak och gör samma sak varenda helg. Festar och hänger på kryptan - pizzahaket. När hon ser sina jämnåriga kan hon inte låta bli att tycka att hennes eget liv är misslyckat och känner hon verkligen efter är hon inte heller lycklig.


Jane har svårt att låta människor komma nära, men tar hand om och ger alla sjuka och skadskjutna djur ett hem och vårdar dem ömt. 


Väldigt slumpmässigt korsas dessa personers väg och ljuv musik uppstår.

De tar hand om alla djuren tillsammans och de kan även själva växa sig starka, fundera över sig själva, må bättre och förändra sina liv.


Jag hade väldigt svårt för den här boken. Den lockade mig inte. Även om personerna i sig är verkliga med verkliga problem och funderingar är omständigheterna och sättet de möts och handlingen fortsätter kring, så overklig och icke-trovärdiga att jag har svårt att väcka ett intresse för intrigen. Jag brukar inte ha ett problem med den här typen av böcker och jag kan inte säga att den var dålig eller tråkig. Det känns som att författaren har skrivit en lista på alla saker hon tycker om (franska, Serge Gainsbourg , matlagning, djur etc) och funderat hur hon kan få med alla dessa saker i en bok, så att stämningen blir mysig och härlig. Sedan har hon kryddat med lite självklara metaforer - flygfärdiga fåglar, att ömt vårda små ekorrar vid sin barm och matlagningen som både räddar liv genom att man kan äta av den och att bli lycklig av själva matlagningsprocessen. 


Jag kan inte sätta fingret på vad, men jag gillade den inte. Funderade till och med att ge upp, men nu har jag i alla fall hört klart på den. Men jag kommer inte att lyssna på de övriga böckerna i serien.


Uppläsare: Emma Hamberg.

Ovido - Quiz & Flashcards