Alla inlägg den 10 maj 2015

Av bockeriorat - 10 maj 2015 07:55


Vila i frid - Sofie Sarenbrant   


När jag läste om att deckaren Avdelning 73 var en av de kommande böckerna på Storytel och att många läsare såg fram emot att läsa den, bestämde jag mig för att läsa Sofie Sarenbrants böcker i den serien från början. Sagt och gjort. Först ut är Vila i frid


På Hasseluddens Yasuragi hittas en av Sveriges främsta skådespelare - Susanna Tham. svävande mellan liv och död. Omständigheterna är märkliga och på grund av att hon påhittats där hon har gjort, är det mycket svårt att hitta spår och bevis från en eventuell gärningsman. 


Emma Sköld är en av de poliser som vi får följa i letandet efter någon slags klarhet i vad det är som Susanna Tham har drabbats av.


VI får följa med och fråga ut personal på Spaanläggningen, där det snart märks att inte allting står riktigt rätt till. Och fler skumma händelser fortsätter att inträffa, men allting verkar vara fruktansvärt slumpmässigt. Emma Sköld och hennes kollegor arbetar hårt för att se sambandet för att på så sätt sätta stopp för de otäcka händelserna på Hasseludden.


Vi får även veta litegrann om Emmas privatliv. Hon kämpar för att hålla ihop förhållandet med sin pojkvän, modefotografen Hugo, att de ska bli gravida, samtidigt som hon funderar om det verkligen går att kombinera ett häktiskt polisliv med familjelivet.

Emmas storasyster Josefin har tre egna barn och vantrivs på livet på ett eventföretag. Josefin är mycket arg och besviken på sin syster och kännder det som om att hon alltid har fått stå i skuggan av sin lillasyster. 


Emmas och Josefines pappa är polismästare och Emma kämpar hårt för att inte bli beskylld för att få fördelar för att hennes pappa särbehandlat henne och gett henne möjligheten att nå den position som hon uppnått.


Detta är inte en av mina favoritdeckare. Jag har svårt att köpa beskrivningen av Emma i vissa delar av romanen. Speciellt när hon har tagit ledig en dag från jobbet för att göra barn med sin pojkvän, men så fort jobbet kallar på henne slänger hon sig iväg, trots att hennes pojkvän Hugo  friar till henne. Ok så långt, måste man jobba, så måste man jobba. Men när hon sedan kommer hem sent på kvällen märker hon att pojkvännen låtit sin syster, som ska vara på kurs just den här dagen, att sova över, går hon i spinn och säger att "Hugo genom att göra så här allvarligt sätter deras förhållande på spel". Som en tjurig tonåring som inte riktigt förstått betydelsen av dubbelmoral. 


Vidare tycker jag att personbeskrivningarna är alldeles för rakt på istället för att väva in det i den resterande historien om vad som händer. 

Jag tycker också att hon kunde ha gjort mer av att gestalta, beskriva och förklara historien bakom en del av persongalleriet, det känns som att jag får vet en liten del och sen ingenting mer och deras historia rinner ut i sanden.


Jag har även väldigt svårt för deckare som inte riktigt löses upp och förklaras med ett tydligt motiv på slutet. Det här känns som en nödlösning som författaren tar till för att snabbt få till ett slut på boken.


Dock ger jag inte helt upp hoppet, Jag ska lyssna nästa bok vid tillfälle och hoppas att den tilltalar mig mer!


Uppläsare: Sanna Sundqvist. Fungerar för det mesta bra, men jag gillar inte hur hon läser vid dialogerna. Speciellt de kvinnliga rösterna tycker jag att hon läser med en fånig röst. Dock inte för huvudpersonen, tack och lov, men övriga kvinnor som dyker upp. 


Ovido - Quiz & Flashcards