Alla inlägg den 7 maj 2015

Av bockeriorat - 7 maj 2015 18:44


Hundar, hus och hjärtans längtan - Lucy Dillon  


Juliet och Ben har varit tillsammans sedan de var tonåringar och lever ett välidgt lyckligt liv med ett nyinköpt hus, en hund som de har gett en andra chans när de adopterade honom från Longhamptons hundstall. De har arbeten som de älskar: hon arbetar på en cateringfirma och han är en väldigt uppskattad trädgårdsmästrare. För alla i deras umgängeskrets, och kanske för alla i Longhampton, är de beviset på att det finns livslång kärlek och lyckliga äktenskap. Men då, rycks Ben ur livet och lämnar Juliet ensam med alla deras drömmar, förhoppningar och all förtvivlan över att livet inte blev som hon hade tänkt sig.


Louise är Juliets mycket lyckade syster som har en framgångsrik karriär som jurist, är gift med Peter, som arbetar med IT och deras gemensamme son Toby som hela släkten avgudar. 


Tidigare har systrarna varit väldigt nära varandra, men ända sedan Ben gick bort har de inte kunnat prata eller ens umgås med varandra som tidigare. De försöker båda att ha en vänlig fasad så att inte deras föräldrar ska förstå att det har hänt någonting. Men väldigt oturligt att det blev som det blev mellan dem just den dagen Ben gick bort...


För att kunna gå vidare med sitt nya liv hänger sig Juliet fast i hoppet om att det stämmer det som står i många av hennes själv-hjälps-böcker; att när man har överlevt det första året på egen hand efter att den man älskar gått bort, ska det kännas lättare. Eller i alla fall som att livet går att uthärda.


Juliet försöker med olika strategier för att överleva: hon känner stor tröst i tv-tablån och att den är densamma dag ut och dag in, och ser till lägga mycket energi på att hänga med i tv-serier som antikdeckarna, antikrundan och halv åtta hos mig. 


Grannarna, familjen Kelly gör dock dagarna jobbigare för Juliet. Den stora, röriga och högljudda hårdrocksfamiljen spelar alltid något slags instrument eller musik på hög ljudnivå. Den enda kontakt Juliet har med dem är när hon knackar på för att be dem dämpa sig.


Under bokens gång märkar Juliet att hon måste prova på nya saker, komma i kontakt med nya människor, ge gamla vänner nya chanser och kanske prova på att försörja sig på nya sätt. Och många i hennes närhet är det som på ett eller annat sätt försöker knuffa henne i rätt riktning så att hon sakta men säkert kan börja leva igen, men på ett nytt sätt än tidigare.


Detta är en bok om sorg och att komma ur den och leva med den. Hur livet kan ändras trots att man själv inte valt det och att det, trots att man inte kan tro det, faktiskt går att överleva fast man förlorar den viktigaste personen i sitt liv.  Kärlek och vänskap är också viktiga teman. Och som vanligt återkommande i Lucy Dillons böcker spelar vänskapen och kärleken man kan få från hundar också en väldigt stor roll. 


Nu är det den sista boken av Lucy Dillons böcker som jag har lyssnat på. Och jag har tagit dem i lite fel ordning och det har blivit lite rörigt, men trots det gillar jag hennes böcker väldigt mycket!


En del av de gamla karaktärerna återkommer i periferin. Jag tycker att Dillon hade kunnat ge de gamla goda karaktärerna större plats än att bara nämna dem i förbifarten. Jag vill ju veta mer om dem! Men det är väl här det röriga kommer in för mig. Eftersom jag inte har läst dem i rätt ordning vet jag inte riktigt när och hur i handligen karaktärerna är i de olika böckerna. Och i den senaste av böckerna; Hundra omistliga ting, som jag lyssnade på först, visste jag ju inte alls något om invånarna i Longhampton. Om det inte fanns så mycket annat som jag vill lyssna på, skulle jag gärna lyssna om den för att se om det stod någonting om de numera bekanta figurerna!


Det är som i de tidigare romanerna en väldigt varm och gemytlig stämning boken igenom, trots att handlingen det kretsar kring är allt annat än enbart lycklig. 


Jag har tidigare jämfört Dillon med Marian Keyes och så är även fallet i den här boken. Kanske till och med ännu mer. Det är samma tema som i Keyes bok Är det någon där och många av namnen i den irländska hårdrockfamiljen Kelly är bekanta från Keyes persongalleri; Lorcan, Emer och Roisin.  


De tidigare böckerna tycker jag också har varit bra i det avseendet att man inte får veta allt med en gång, utan att det nystas upp, sakta men säkert, för att avsluta med en finurlig twist på slutet. Men den sista lilla finessen saknade jag faktiskt den här gången. 


Jag är glad att jag hittade författaren Lucy Dillon och jag ser fram emot att det ska komma mer böcker från henne. Dock tycker jag tyvärr att detta är den svagaste av böckerna i serien. Men gillar man de övriga, ska man absolut lyssna på den här boken också!


Läser gör Anna Maria Käll som läst in alla utom en av Dillons böcker. Som alltid är hon en mycket skicklig uppläsare. 


Lyssna på storytel, bokus eller här

Läs på: bokus eller adlibris


Skapa flashcards