Direktlänk till inlägg 17 april 2015

Öppnas i händelse av min död - Liane Moriarty

Av bockeriorat - 17 april 2015 17:28

 

Öppnas i händelse av min död - Liane Moriarty

 

Denna roman handlar om ett antal människor i Australien vars liv på ett eller annat sätt vävs tillsammans av olika anledningar. Huvudpersonerna är:


Cecilia 

Är en driven trebarnsmamma som även är traktens Tupperwaredrottning och engagerar sig i alla aktiviteter som har med hennes barn, deras skola och aktiviteter att göra. 

Är gift sedan länge med John-Paul och det är hans brev som åsyftas i titeln på romanen. 

Cecilia hittar nämligen ett kuvert på vinden med just den texten; Öppnas i händelse av min död. Men hennes man är i livet och när hon för brevet på tal ber han henne att inte läsa brevet, eftersom han tyckte att det var sentimentalt och onödigt dravel och inte behöves läsas alls. Men allteftersom verkar det som om att är lite väl intresserad av att brevet INTE ska läsas. Eller?


Tess

Har sonen Liam tillsammans med sin man Will. Tess mamma är tvilling och de båda tvillingsystrarna fick barn samma år och de båda döttrarna Tess och Felicity är väldigt tighta, mer som systrar än kusiner. De gör allting tillsammans, tycker likadant om allt och arbetar på samma ställe. Därför blir det väldigt jobbigt när Will och Felicity en dag berättar att de har förälskat sig i varandra. 


Rachel


Är en äldre dam som har haft ett jobbigt liv, kantat med tragedier. På äldre dagar är det sonsonen Jacob som har gett hennes liv en mening. Dock har hon en inte så bra relation till sin sondotter, Laurie, som Rachel tycker arbetar alldeles för mycket istället för att vara med sin familj. Relationen blir inte bätter när Laurie får ett toppjobb i New York under två år, vilket kommer att betyda att hon inte kommer att kunna vara en del av Jacobs liv längre. 


Denna roman handlar om valen vi gör här i livet. Vad vi än gör och vad vi väljer i olika situationer får konsekvenser för resten av våra liv, hur våra val även påverkar andras liv. 

Och hur mycket man än ångrar sig , går det inte att göra saker och ting ogjorda.

 

Jag hade läst en del om den här romanen innan jag började lyssna och jag tyckte att huvudintrigen - den med det funna brevet- verkade spännande. Men jag hade inte förstått att det var så många fler karaktärer med i handlingen som det var. Och det var en positiv överraskning, jag gillar verkligen när väldigt olika människors öden knyts tillsammans på ett snyggt sätt. Jag gillar också att innehållet i brevet inte riktigt var vad jag hade trott och väntat mig!

 

Vissa delar av romanen ter sig kanske ganska så förutsägbara, men jag tycker att författaren lyckas få det att kännas godtagbart ändå. Jag är intresserad av att veta mer i hela romanen, utom kanske just i slutet, innan själva finalen, då det är lite väl utdraget och känns överflödigt.

 

Jag måste också säga att jag gillar slutet! Jag tycker (oftast) inte om öppna slut, så när författaren knyter ihop alla trådar på slutet är jag riktigt nöjd!

 

Det som fick mig att vara lite tveksam till att lyssna till den här romanen var uppläsaren, nämligen: Kerstin Johansson.

Jag har lyssnat på henne på ett otaligt gäng DAISY inläsningar tidigare (Speciellt Lucy Sullivan ska gifta sig, då hon genom hela romanen uttalar namnet fel på en av karaktärerna, samt problem med engelska uttal. Men den här gången fungerar det  riktigt bra att lyssna på hennes röst. 

 

 

Lyssna/ läs på: storytel, adlibris, här, bokus eller bokus

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards